Hellebekk, stedet styret glemte?

Hellebekk, stedet styret glemte?

Innlegg jnymoen » Søn Des 13, 2009 2:34 pm

Kongsberg Padleklubb – Flattvann
Åpent brev til styret.

I vår laget jeg et forslag til ny brygge (tegning). Dette ble langt om lenge avslått. Klubben kunne ikke ta seg råd til å ny brygge ved Hellebekk (ca. kr. 5000.-). Det var greit når styre og medlemmer ikke ville ta denne kostnaden, og medlemmene endte opp med å diskutere et forslag til en betongrampe i stede for brygge??? For meg hørtes dette helt merkelig ut. I etterkant sa jeg meg imidlertid villig til å arranger en dugnad for å foreta mindre vedlikehold samt senke bryggefestet. Jeg fikk aldri svar på hvor jeg kunne gå for å gjøre innkjøp. Og da jeg etter sommerferien etterlyste svar fikk jeg et ganske så uhøflig svar fra leder for flatvannsgruppa.

Sitat: ” Jeg forstår at dine forventninger til klubben langt fra blir innfriet. Fremover vil jeg foreslå at du bruker krefter på at løfte klubben ved feks å ta ansvaret for dugnaden som vi avtalte, arrangere turer, foreslå felles treninger etc.”

Hvis den samme leder hadde lest litt nøyere på forumet, så ville han også der se mine forslag til tiltak. Etter dette har jeg latt være å engasjer meg. Vil bare si at selv ville jeg aldri ha behandlet et medlem på en tilsvarende måte. Slikt er ikke egnet til å skape engasjement og aktivitet! Og faktisk så er det slik at en leder er den som mest kan bidra til å skape engasjement og trekke med medlemmene! Jeg tror jeg at det finnes medlemmer i klubben som vil la seg engasjere. Det var godt oppmøte på den eneste dugnaden som har vært i år!

Nok om det. Veldig positivt med kurs i vår! Og etter sigende skal det være kommet mange nye medlemmer. Jeg har bedt om at medlemslistene ble gjort tilgjengelig, slik at nye medlemmer kunne bli kjent med de eksisterende, og vise versa. Ikke noen respons!

Nå i høst har jeg gått og ventet på at det skulle bli kalt inn til høstdugnad. Ikke noe skjer! Jeg må minne om at i vår fikk jeg i siste liten sikret bryggen som var brukket løs fra land. Bare noen dager til og den hadde vært borte. Skal brygga igjen ligge ute gjennom vinteren?

Slik jeg ser det så er Hellebekk ”hjertet” for flatvannspadlerne, og er et kjempeflott område med mer enn 5 km padling en vei opp til demningen ved Pikerfoss! Har padlet jevnt og trutt opp til ”Pikerstranda” (ca. 10 km tur/retur), og også loggført, men det er sjeldent å treffe på andre padlere. Det er en liten kjerne som padler (i henhold til loggen). Denne loggen var ukjent for meg inntil Leder for klubben nevnte at det i følge loggen var det minimalt bruk av brygga. Som nytt medlem fikk jeg ingen informasjon om at det skulle loggføres. Etter dette kom det melding på forumet at alle som bruker brygga skal loggføre, også de med private kajakkker. I år er det registrert omkring 110 turer, og jeg vet at ”noen av veteranene” ikke loggfører. Dette tallet burde vært det doble! Minst! Torsdagspadlingen rant ut i sanden. I det hele tatt synes jeg at Flatvannsgruppa ikke fungerer som en klubb i det hele tatt. For å få dette til må det skapes felles aktiviteter og engasjement.

Oppsummering:
1. Manglende aktiviteter ved Hellebekk (felles padling)
2. Ingen høstdugnader (i hvert fall de to siste år). Det trenges vedlikehold og ikke minst sosial aktivitet. Skal brygga seile sin egen sjø til våren?
3. Ikke noe bord/stol slik at det innbyr til en kopp kaffe og en prat
4. Ingen medlemsmøter
5. Ny sentrumsplan for Kongsberg. Hellebekk inngår i det området. Har gjør styret?
6. Søke om kulturmidler (ny brygge)?
7. Kontaktet bedrifter for å søke om tilskudd til brygge og annet nødvendig vedlikehold?
8. Manglende medlemsinfo, utvikling av medlemstall?
9. I det hele tatt savner jeg informasjon

Og vær så snill å ikke svar at alt dette kunne jeg ta initiativ til selv. Den motivasjonen ble borte etter svaret jeg fikk fra leder tidlig i høst. Avslutter med å si at jeg har hatt veldig mange, og flotte turer fra Hellebekk fra 18. april og utover til slutten av november. Skulle bare ønske at flere fikk den muligheten.

Skal Hellebekk fortsette å være ”stedet som styret glemte”?

Eller skal jeg velge å tro at det blir bedre til neste år. Jula står jo for døra, så da velger jeg kanskje å ”tro på julenissen” ett år til?
Jeg ber om at punktene over tas opp på årsmøtet.

Jeg skriver dette for at jeg ser de kjempeflotte mulighetene til flattvannspadling som finnes her i Kongsberg, og synes det er alt for galt med så liten aktivitet i klubben! Det er minimalt med kommunikasjon mellom leder og medlemmer. Og da dør klubben ut. Håper dette kan være med å gjøre at neste sesong bringer aktivitet i flattvannsgruppa!

Mvh
Jan Ragnar Nymoen

Link til mine padlebilder: http://picasaweb.google.com/jan.nymoen/KajakkOgPadling2009#
jnymoen

Re: Hellebekk, stedet styret glemte?

Innlegg Erlend » Man Des 14, 2009 12:11 pm

Dette er innholdet i siste epost jeg sendte til Jan Ragnar:

11.08.2009 11:28

Beklager hvis det ikke er svart på dette. Når det er sagt så er det ikke slik at noen blir bevisst ignorert og jeg tror dette mediet ikke er det beste for å utveksle irritasjon eller uenighet. Jeg har mye å gjøre både med jobb og KPK og det hender at ting blir oversett eller misforstått.
Tror det er enklere hvis du ringer meg på kveldstid hvis det er ting som er problematiske så tror jeg at vi løser evt. knuter.

Hvis det er koordinert med Thomas kan du gjøre innkjøpet og sende kvittering til Arild Arnesen. Ang våttkort så er det kursholder som må utstede dette. Ta det gjennom Thomas. Jeg kan ikke klare å følge opp alle deler av virksomheten i klubben.

Mvh
Erlend

Jeg har ikke hørt noe fra ham siden.

Erlend
Erlend

Re: Hellebekk, stedet styret glemte?

Innlegg jnymoen » Man Des 14, 2009 5:07 pm

Det jeg etterlyser er manglende aktivitet. Se listen min i første innlegg. Jeg mottok svar fra deg Erlend, men hadde ikke mulightet til å legge ut penger selv da. Og etter hva Thomas presterte å skrive så "la jeg inn årene" når det gjelder reparasjon av brygga i høst.

Gir opp om ikke lederne innser at det er tilnærmet null kommunikasjon mellom ledere og medlemmer i flattvannsgruppa.

Hva med høstdugnader?
Hva med fellespadlinger?
Hva med å gjøre mer ut av Hellebekk?
Hva med informasjon og klubbmøter?

Skal ikke ramse opp mer. Har alt skrevet hva jeg savner, og da har det lite for seg å snakke om det som har vært.
Jeg ønsker å se fremover og få i gang aktivitet ved Hellebekk.

Men dette er jo min mening. For meg er dette ikke slik en klubb bør fungere, men da er det kanskje jeg som er "helt på jordet"?
Får ta det til etterretning

Jan R
jnymoen

Gå til Flattvann og hav

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest